Tacfit i gruppe

Tacfit1Tacfit står for Tactical fitness, og er i utgangspunktet spesifikk trening for mennesker i taktiske yrker. Brannvesen, politi, sikkerhetsstyrker, og det militære. Men ikke la deg skremme. Treningen er meget effektiv, og passer alle uansett nivå.

Men hva betyr det å trene taktisk? Du må alltid være forberedt å yte, du må holde deg skadefri, du må evne å takle stress, du må kontrollere puls, du kan ikke la treningen bryte ned kroppen din, du må være sterk, men samtidig mobil, du må evne å bevege deg riktig.

Vi vet at ved å trene bevegelser øker muligheten for å bevege seg effektivt og unngå skader. Derfor trener vi ikke isolerte muskelgrupper, vi trener bevegelser som krever full kroppsaktivering. Kondisjon, utholdenhet, styrke, bevegelighet, og mentalt fokus er alle egenskaper vi tar med inn i treningen.

Hver økt begynner med oppvarming, som skal gjøre hele kroppen klar til å yte under selve treningen. Nervesystemet skal klargjøres for ytre belastning. Økten varer normalt 20-40 minutter avhengig av om vi kjører 1 eller 2 protokoller á 20 min. Når selve økta er ferdig kjører vi kompensasjon, som skal roe kroppen ned, så man ikke forlater treningen i et stresset modus (kroppslig eller mentalt). Her bruker vi ofte yoga-inspirerte øvelser.

I Tacfit jobbes det mye med egen kroppsvekt, men bruker også kasser, medisinballer, Kettlebells, clubbells, ringer, paraletter, bars, og sandbags.