Forebyggende trening – Håndball

Håndball – for mange skader!

Uansett alder- og nivå; Hos håndballspillere står ankel- og kneskader for nesten halvparten av alle skadene. Kne- og ankelskader skjer som regel på grunn av en akutt vridning. Mange spillere har også smerter i kastskulderen på grunn av overbelastning.

Alvorlige skader i kne og ankel er skader enhver håndballspiller ønsker å unngå. Variert fysisk trening bidrar til en generelt bedre trent kropp som lettere kan motstå skader.

 

Skader kan unngås med rett trening

Med spesifikke øvelser som inkluderer balanse-, spenst- og styrkeøvelser kan mange av disse skadene unngås. Norsk forskning har vist at alvorlige kneskader kan reduseres med over 60% med forebyggende trening innbakt i håndballtreningen. Samtidig kan treningen bidra til å plukke ut utøvere som har behov for individuell trening i form av balanse-, koordinasjons- og styrkeøvelser for å unngå skulder-, kne- og ankelskader.

Prestasjonsutvikling og skadeforebygging går hånd i hånd

Atlet Fysio har bred erfaring innen skadeforebyggende trening. Vi har i tillegg fokus på at treningen skal utvikle hver enkelt til å bli en bedre håndballspiller. Fysisk trening kan gjøres morsom og interessant, selv for yngre utøvere. Hver eneste øvelse i våre treninger er der av en god grunn. Treningen utføres alltid i følge med en av våre medarbeidere med kompetanse innen skadeforebyggende trening.

Alle skal bli sett

Vi trener idrettslag både i deres egne idrettsanlegg og hos oss ved Atlet Fysio. Hver eneste spiller skal korrigeres og vite at han eller hun mestrer øvelsene.

Laget forplikter seg for 10 ganger fordi vi ønsker at alle skal merke forbedring etter treningen hos oss. Tidspunkter avtales med trener eller talsperson for gruppen. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale eller om dere ønsker en ”prøvetrening” i forbindelse med lagets håndballtrening.