Forebyggende trening – Fotball

Mange skader kunne vært unngått

Skadestatistikk på elitenivå viser at det er en spiller per kamp som skader seg slik at han eller hun ikke kan spille fotball dagen etter. Hos yngre spillere er det færre skader enn hos voksne, men selv blant yngre spillere er det 3-4 spillere som skader seg alvorlig hver sesong.

Bena er mest utsatt

Skadebildet domineres av strekkskader i lår og lyske og leddbåndskader i ankel og kne. Alle disse skadene kan føre til langvarige avbrekk fra fotball, ofte på mer enn 3-4 uker. Strekkskader fører til betydelig økt risiko for gjentatte skader samme sted, og det er ikke få utøvere som har fått karrieren ødelagt av det som i første omgang kanskje er betraktet som en ”uskyldig” strekkskade.

Skader kan unngås med rett trening

Med spesifikke øvelser som inkluderer balanse-, spenst- og styrkeøvelser kan mange av disse skadene unngås. Norsk forskning har vist at kne- og ankelskader kan halveres med forebyggende trening innbakt i fotballtreningen.

Prestasjonsutvikling og skadeforebygging går hånd i hånd

Atlet Fysio har god erfaring innen skadeforebyggende trening. Vi har i tillegg fokus på at treningen skal utvikle hver enkelt til å bli en bedre fotballspiller. Fysisk trening kan gjøres morsom og interessant, selv for yngre utøvere. Hver eneste øvelse i våre treninger er der av en god grunn. Treningen utføres alltid i følge med en av våre medarbeidere med kompetanse innen skadeforebyggende trening.

Alle skal bli sett

Vi trener idrettslag både i deres idrettsanlegg eller hos oss ved Atlet Fysio. Hver eneste spiller skal korrigeres og vite at han eller hun mestrer øvelsene.

Laget forplikter seg for 10 ganger fordi vi ønsker at alle skal merke forbedring etter treningen hos oss. Tidspunkter avtales med trener eller talsperson for laget.

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale eller om dere ønsker en ”prøvetrening” i forbindelse med lagets fotballtrening.