Artroseskole

Artroseskole med fysioterapeutene Silje og Henriette

«Artrose er den mest vanlige reumatiske sykdommen. Dette er en kronisk sykdom der brusken på leddflatene blir brutt ned. Hvorfor noen rammes av artrose er usikkert, men det finnes en rekke risikofaktorer (bl.a. alder, arvelighet, muskelsvakhet, overvekt). Typiske symptomer på artrose er smerte, hevelse og nedsatt bevegelighet i det/de rammede ledd. Smertene, særlig i vektbærende ledd som hofte og knær, fører ofte til at mange blir inaktive. Fysisk aktivitet er derimot svært viktig når du er rammet av artrose. Å belaste leddene forebygger videre brusk-ødeleggelser og holder muskulaturen sterk. Dette vil kunne gjøre deg i bedre stand til å leve med artrose.

Artroseskolen
Artroseskolen er lagt opp som gruppeundervisning. Du får informasjon om artrose; hva artrose er, hva som påvirker artrose positivt og negativt, hva du selv kan gjøre for å bedre livskvaliteten, betydningen av et godt kosthold og evt vektreduksjon.

Individuelt tilpasset trening
Etter artroseskolen får du tilbud om individuelt tilpasset trening hos fysioterapeut. Du får hjelp til å finne øvelser og aktivitetsformer du kan trives med over lengre tid, som du kan klare å gjennomføre på egen hånd og som vil kunne forebygge forverring av din artrose.

Ytterligere informasjon om AktivA og artroseskole finner du på www.aktivmedartrose.no.

Neste artroseskole: 12 september – 2018.
For påmelding: henriette@atletfysio.no
NB! Begrenset antall plasser. Påmeldingen er bindende etter 1 sept/18.